نشست تخصصی علوم قرآن

نشست تخصصی علوم قرآن

نشست علمی بررسی پژوهش های قرآنی مسیحیان با محوریت انتقادات قرآن به تثلیث به همت دانشکده هدی با همکاری معاونت پژوهش جامعه الزهرا(س) پنجشنبه 2 دی برگزار شد.

 

سخنران این نشست جناب آقای مجتبي بيدقي(دانش آموخته حوزه علمیه قم ودانشجوي دكتري الاهيات تطبیقی دانشگاه پادربورن آلمان) بحث خود را ذیل چهارعنوان کلی ارائه کردند:

 

1.پيشينه و دسته بندي مطالعات اسلامی غربيان

 

مجتبی بیدقی مطالعات اسلامی مسیحیان را تحت دو رویکرد کلی الاهیاتی و آکادمیکی برشمردند، و بیان کردند که چهار رويكرد الاهياتي وجود دارد که به  تبیین حقانیت دین مسیح می پردازند: رویکرد جدلی، رویکرد گفتگویی، رویکرد دین شمولی مسیحی و رویکرد مدرسی. درمقابل رويكردهاي آكادميك، درظاهر، کار به حقانیت دین مسیح ندارند بلکه صحت و اعتبار منابع دین اسلام را بررسی می کنند و از این طریق می خواهند حقانیت دین مسیح را به اثبات برسانند.

 

  1. نقدهاي قرآن به تثليث

 

دراین بخش محقق محترم به سوره مائده، آيه 73 وسوره نساء آیه 171 اشاره کردند که نقد صریح قران از تثلیث است.

 

  1. استدلالها و تبيين هاي جديد مسيحيان از تثليث

 

کارشناس الهیات مسیحی بیان کردند که از نظر مسیحت تثلیث نمادین است و هدف آن بیان صدور کثرت از وحدت. دانشمندان مسیحی تثلیث را مربوط به کثرت ذات می دانند، اما کثرت که به وحدت آن خدشه وارد نمی کند و از این طریق می خواهند صدور وحدت از کثرت را تبیین کنند.

وی درادامه ی این بخش به بیان انواع قرائت ها از آموزه تثليث اشاره کردند که تحت دوعنوان کلی ذات گرائی وغیرذات گرائی قرار دارند.

 

  1. ارزيابي محققان مسلمان از پژوهش هاي تفسيري مسيحيان

پژوهشگردانشگاه پادربورن آلمان در ارز یابی دانشمندان مسلمان از تفسیرهای تثلیث به دو نظر اشاره کردند.

 

الف. دكترعبدالرحيم سليماني که در كتاب درآمدي بر الاهيات تطبيقي (ص ١١٩) مي نويسد:

مسيحيان تلاش كرده اند توحيد و تثليث را به گونه اي جمع كنند كه از يك سو بر يگانگي خدا لطمه وارد نياورد و از سوي ديگر از اصل تثليث دست نكشند.اما بنظر مي رسد كه هيچ بياني از تثليث مورد قبول قرآن نباشد و عالمان مسلمان نيز آنرا بشدت رد كرده اند.

 

ب. حسين توفيقي در ويراست دوم كتاب آشنايي با اديان بزرگ (ص217) می نويسد:

اديان دو دسته اند توحيدي و غير توحيدي. مقايسه  ادیان غیر توحیدی با اسلام امكان ندارد و منطقي نيست. اما اديان توحيدي به سه اصل  »توحيد و نبوت و معاد» قائلند و از اين باب با يكديگر خويشاوندي دارند. ولي توحيد مسيحيت با تثليث و توحيد آئين زرتشت با ثنويت همراه است. و هر دو دين مي كوشند تثليث و ثنويت خود را به هر قيمتي با توحيد هماهنگ كنند. درجه توفيق در ايجاد اين هماهنگي به داوري افراد گوناگون بستگي دارد:  افرادي بي درنگ آن را از ايشان مي پذيرند، ولي

افراد متعهد تسليم تاويل هاي آنان نمي شوند و به پيروي از قرآن مجيد تثليث را محكوم مي كنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *