نهمین نشست تخصصی فلسفه

نهمین نشست تخصصی فلسفه

معاونت پژوهش دانشکده هدی برگزار می کند ؛

نهمین نشست از سلسله نشست های تخصصی فلسفی ،جایگاه وحی ،شهود و عقل در حکمت متعالیه “

استاد: حجت الاسلام دکتر گرجیان

زمان: چهارشنبه 24 آذر ماه ساعت 12

مکان: جامعه الزهرا (س)، پژوهشگاه حضرت معصومه، طبقه سوم

گزارش متنی:

با موضوع «جایگاه وحی، شهود و عقل در حکمت متعالیه» نهمین نشست از سلسله نشستهای فلسفی، چهار شنبه 24 آذر ماه توسط دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی قم در سالن اجتماعات پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه الزهرا برگزار شد.

سخنران این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی گرجیان  در تعریف حکیم متأله فرمودند که حکیم در این دستگاه کسی نیست که صرفا حکمت اشراق و مشاء و قرآن و کلام را یاد گرفته باشد و حکمت متعالیه جمع آوری این مکاتب نیست بلکه حکیم متأله کسی است که بین قرآن، برهان و عرفان جمع کند و تمام حقایق را در جان خود محقق کند و در اثر حرکت جوهری و توسعه وجودی به جایی برسد که مشابه عالم عینی شود؛ و در واقع  بتواند بین غیب و شهود جمع کند و اسم جامع الله را در خود محقق کند و برای او ملکه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)با بیان اینکه حکمت متعالیه بسیط است و بخاطر بساطتی که دارد با مکاتب دیگر و نظرات پیشینیان سازگاری دارد و درست نیست اگر گفته شود مجموعه ای از نظرات پیشینیان است.

ایشان افزودند شاهکاری که ملاصدرا انجام داد این است که آیات را صرفا نه به عنوان تنبیه بلکه حد وسط برهان قرار و مواد برهان را توسعه داد. در استدلال برهانی از یقینیات استفاده می شود و یقینیات بالاتر از وحی وجود ندارد. همچنین اگر شهود یقینی مستند به وحی و عقل مسلم باشد آن را هم می توان به عنوان حد وسط برهان استفاده کرد.

حجت الاسلام دکترگرجیان خاطر نشان کردند که در واقع جامعیت حکمت متعالیه طوری است که هم اهل شهود، هم اهل قرآن و هم اهل برهان از آن بهره می برند.

ایشان درادامه با استناد به آیات و روایات و با توجه به معنای حکیم بیان کردند که راه دستن یافتن به حکمت متعالیه خواندن کتاب و فرا گرفتن علوم مختلف نیست، بلکه تصفیه باطن وسلوک الی الله است تا زمینه ی سیر صعودی با حرکت جوهری فراهم شود.

نشست با پرسش و پاسخ اساتید، دانشجویان و طلاب به پایان رسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *